Powiedz NIE bólom kręgosłupa! Poznaj 8 sprawdzonych sposobów na zdrowe plecy

Bóle pleców w znacznym stopniu obniżają komfort naszego życia. Dlatego warto zadbać o kręgosłup i mięśnie pleców jak najwcześniej, aby nie dopuścić do powstania zwyrodnień odpowiedzialnych za ból. Jak to osiągnąć? Oto 8 sposobów, które zbawiennie wpłyną na stan Twoich pleców i kręgosłupa.

1. Pójdę pieszo…

Siedzący tryb życia to koszmar dla naszego kręgosłupa, dlatego regularnie wybieraj się na piesze przechadzki. Pokonując około 5-7 km dziennie zapewniasz mięśniom lepsze ukrwienie i odżywienie, co sprawia, że łatwiej radzą sobie z wszelkimi obciążeniami i lepiej stabilizują kręgosłup. Taki dystans może wydawać ci się olbrzymi, ale możesz podzielić go na 2 krótsze spacery w ciągu dnia. Ponadto, gdy tylko możesz, rezygnuj z samochodu i wybierz przechadzkę. Zawsze, gdy idziesz postaw na energiczny chód i wyprostowaną postawę ciała. I pamiętaj o wygodnym, sportowym obuwiu!

2. … lub boso!

Chodząc na bosaka, odruchowo przyjmujesz postawę, która jest najlepsza dla kręgosłupa. A jeśli do tego położysz na głowie książkę, unikniesz wysuwania głowy do przodu, co zwykle dzieje się automatycznie podczas pracy przy komputerze.

3. Zakręć biodrami

Gdziekolwiek idziesz pamiętaj o kręceniu biodrami. W ten sposób rozluźniasz mięśnie brzucha i pleców, co poprawia koordynację między nimi i sprawia, że skutecznej podtrzymują i stabilizują kręgosłup.

4. Siedź wygodnie

Jeśli większość dnia spędzasz na siedząco, konieczne musisz zadbać o prawidłową postawę. Najmniej obciążasz kręgosłup, gdy siedzisz wyprostowana, a plecy opierasz o tylne oparcie. Zadbaj, abyś miała dobrze dopasowany fotel do swojego wzrostu. Prawidłową postawę przyjmuj także w samochodzie. Najlepiej siedź w pozycji pionowej, z głową opartą o zagłówek. Jeśli wybierasz się w dłuższą podróż jako pasażer, zabierz ze sobą specjalną poduszkę podróżną typu rogal, którą zakłada się na kark. Zapewnia ona odpowiednie podparcie głowy oraz prawidłowe ustawienie i stabilizację kręgów szyjnych.

5. Uważaj na sen

Jako że w łóżku spędzasz kilka godzin dziennie, zadbaj, aby był to czas relaksu także dla pleców. Wybierz materac o odpowiedniej twardości i sprężystości, który dopasuje się do naturalnych krzywizn Twojego ciała. Śpij na boku lub na wznak na poduszce, która odpowiednio podeprze głowę i wypełni miejsce między nią, karkiem a barkiem. Dobrze jest również umieścić poduszkę między kolanami, gdy śpisz na boku lub pod nimi, gdy zasypiasz na plecach. Podczas wstawania nie zrywaj się gwałtownie. Po nocnym odpoczynku mięśnie nie są odpowiednio rozruszane, więc łatwo nabawić się kontuzji.

6. Nie zapomnij o aktywności

Jest całe mnóstwo ćwiczeń, które mają zbawienny wpływ na Twoje plecy. Mogą to być pływanie, nordic walking, tenis, joga, pilates, stretching, jazda na rowerze czy trening kardio. Co tylko lubisz! Pamiętaj także o dołączeniu do treningów ćwiczeń dedykowanych mięśniom grzbietu i brzucha. Możesz wykonywać ćwiczenia takie jak plank, koci grzbiet, sfinks lub klęk podparty jednostronny i oczywiście brzuszki.

Odpowiednie ćwiczenia możesz wykonywać również w każdej wolnej chwili. Jest to zalecane, szczególnie gdy wiele godzin spędzasz w jednej pozycji. Rób sobie co jakiś czas przerwę, podczas której przeciągaj się z rękami podniesionymi do góry, powoli poruszaj głową, wciskaj dłonie w biurko, wspinaj się na palce lub odciągaj barki do tyłu. Każdy z tych ćwiczeń zajmie Ci kilka chwil, ale rozluźni i odciąży wszystkie mięśnie karku i pleców.

7. Relaksujące kąpiele

Nic tak nie rozkurcza i odpręża napiętych mięśni, jak kąpiele solankowe lub ziołowe. Dodatkowo możesz poprawić krążenie krwi poprzez masaż szczotką lub specjalną rękawicą do kąpieli. Gorąca kąpiel pozwoli na rozgrzanie i przekrwienie mięśni, dzięki czemu będą one lepiej odżywione i szybciej pozbędą się niepotrzebnych produktów przemiany materii.

7. Relaksujące kąpiele

Nic tak nie rozkurcza i odpręża napiętych mięśni, jak kąpiele solankowe lub ziołowe. Dodatkowo możesz poprawić krążenie krwi poprzez masaż szczotką lub specjalną rękawicą do kąpieli. Gorąca kąpiel pozwoli na rozgrzanie i przekrwienie mięśni, dzięki czemu będą one lepiej odżywione i szybciej pozbędą się niepotrzebnych produktów przemiany materii.

8. Idź na masaż

Odpowiedni masaż nie tylko relaksuje, ale przede wszystkim pomaga w walce z bólem i usprawnia działanie stawów i nerwów. Terapie manualne są szczególnie zalecane w przypadku wad postawy, stanach sztywności i napięcia karku, drętwieniu kończyn oraz dyskopatii.

Wystarczy, że wprowadzisz kilka z powyższych zmian w swoim życiu, a Twoje plecy odwdzięcza ci się piękną postawą i codziennością wolną od bólu!

Photo by Adam Kontor from Pexels

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *