Jaki sport wybrać, gdy doskwiera Ci ból kręgosłupa?

Kontuzja w obrębie pleców, zmiany zwyrodnieniowe czy skrzywienie kręgosłupa — to wszystko skutkuje nieprzyjemnymi bólami kręgosłupa, które niejednokrotnie utrudniają wykonywanie najprostszych czynności i zmniejszają komfort naszego życia. Zazwyczaj w takiej sytuacji jesteśmy zmuszeni do przyjmowania silnych leków przeciwbólowych, uczęszczania na rehabilitację, noszenia specjalnego gorsetu, a nawet do poddania się operacji chirurgicznej. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że pomóc nam może również sport. Oczywiście pod warunkiem, że odpowiednio wybierzemy dyscyplinę oraz poziom trudności treningu.

Jak pomóc kręgosłupowi?

Zanim przejdziemy do omówienia dyscyplin sportowych, którzy korzystanie wpływają na zdrowie naszego kręgosłupa, zastanówmy się, jaki cel chcemy osiągnąć. Stan kręgosłupa zależy od mięśni, które go podtrzymują. Są to mięśnie brzucha i mięśnie przykręgosłupowe. Im silniejsze i bardziej rozbudowane są obie grupy mięśniowe, tym lepiej wspierają one kręgi, zapobiegając ich przesuwaniu się czy wypadaniu krążków międzykręgowych. Poza tym mocne mięśnie ułatwiają utrzymywanie prawidłowej postawy, co ogranicza powstawanie zwyrodnień i skrzywień, które są jedną z najczęstszych przyczyn bólowych kręgosłupa. Nie bez znaczenia jest również fakt, że regularne uprawianie sportu pomaga zachować optymalną wagę, za co również nasz kręgosłup będzie nam wdzięczny. Z drugiej strony nie każda dyscyplina może być uprawiana w sytuacji, gdy dolegliwości bólowe kręgosłupa zaczęły już się odzywać. Jaki zatem sport wybrać, aby pomóc sobie w takim przypadku, bez narażania się na dodatkowe urazy?

Pływanie

Jedną z najlepszych dyscyplin dla naszego kręgosłupa jest pływanie. Lekarze i rehabilitanci zalecają ten sport w celu zarówno profilaktyki, jak i korekcji wad postawy. Podczas pływania przede wszystkim odciążamy mięśnie nóg oraz niwelujemy wpływ grawitacji, a mięśnie kręgosłupa nie muszą skupiać się na utrzymaniu ciała w pionie. Pozwala to na równomierną pracę wszystkich mięśni, również oddechowych. Jednak nie każdy styl pływacki równie dobrze wpływa na stan kręgosłupa. Najlepszy będzie kraul oraz pływanie na plecach, które w największym stopniu wzmocnią mięśnie podtrzymujące kręgosłup.

Jazda na rowerze

Również jazda na rowerze idealnie nadaje się do rehabilitacji kręgosłupa. Jednak aby uprawianie tej dyscypliny korzystnie wpływało na mięśnie w obrębie pleców i brzucha, musimy pamiętać o odpowiednim ustawieniu siodełka i kierownicy. To pierwsze należy zamontować dość wysoko, podczas gdy pozycja kierownicy powinna zapewniać wyprostowane plecy w trakcie jazdy. Ważny jest również teren, po jakim będziemy się poruszać. Dla dobra naszego kręgosłupa nie może być on wyboisty, ponieważ kręgi i krążki międzykręgowe zdecydowanie nie lubią wstrząsów, które mogą wręcz doprowadzić do pogłębienia się urazów! Bezpiecznym rozwiązaniem będzie również przeprowadzanie treningów na rowerkach stacjonarnych.

Bieganie

Koleją dyscypliną sportową, która korzystnie wpływa na mięśnie podtrzymujące kręgosłup, jest bieganie. Najlepiej, aby na przebieżki wybierać miękki teren oraz buty o elastycznych podeszwach, które amortyzują wstrząsy. Pamiętajmy również, że sam trening nie powinien być zbyt forsowany, gdyż może przynieść więcej szkód niż korzyści.

Regularne ćwiczenia

Każda aktywność fizyczna może pozytywnie wpływać na nasze zdrowie i samopoczucie, ale dolegliwości związane z kręgosłupem sprawiają, że z niektórych sportów powinniśmy zrezygnować. Do tej grupy zdecydowanie należą podnoszenie ciężarów, boks i inne sporty walki, czy gimnastyka artystyczna. Możemy natomiast wykonywać różnorodne ćwiczenia, które wzmocnią mięśnie brzucha oraz mięśnie przykręgosłupowe. Jednak jeśli do tej pory nie ćwiczyliśmy regularnie, zacznijmy od lekkich treningów i powoli zwiększajmy wkładany w nie wysiłek. W przeciwnym razie możemy doprowadzić do przeciążenia naszych mięśni i stawów, a nawet poważnej kontuzji.

Systematyczne treningi, które wzmacniają mięśnie podtrzymujące kręgosłup, nie tylko przeciwdziałają powstawaniu przyczyn, które prowadzą do dolegliwości bólowych, ale przede wszystkim pomagają zwalczać ból. Pamiętajmy jednak, że w przypadku niektórych schorzeń czy kontuzji określone ćwiczenia mogą być niewskazane, dlatego przed rozpoczęciem treningów warto skonsultować się z lekarzem lub rehabilitantem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *