Jak siedzieć, by nie obciążać kręgosłupa?

Całe dnie spędzasz w pozycji siedzącej? Codziennie jeździsz samochodem, w pracy godzinami siedzisz przy biurku, a wieczory spędzasz na kanapie? Jeśli tak, to wiedź, że twój kręgosłup cierpi, nawet jeśli ci tego nie pokazuje. Do czasu. Twój kręgosłup nie został stworzony do wielogodzinnego siedzenia. Z tego względu odpowiedź na pytanie o to, jak siedzieć, aby nie obciążać kręgosłupa, brzmi: jak najkrócej. Zdajemy sobie jednak sprawę, że nie każdy może zastosować się do tej wskazówki. Dlatego poniżej zamieszczamy kilka zasad, dzięki którym kręgosłup nieco lepiej zniesie czas spędzany w pozycji siedzącej.

Jak siedzieć prawidłowo?

Przejdźmy teraz do konkretnych wskazówek, dzięki którym odciążysz kręgosłup podczas pracy przy biurku:

1. Wysokość krzesła i biurka powinna zostać tak dobrana, aby w pozycji siedzącej twoje kolana znajdowały się lekko poniżej linii bioder i były zgięte w pozycji siedzącej pod kątem 90-110 stopni.
2. Z kolei twoje stopy powinny płasko spoczywać na podłodze lub możesz oprzeć je na podnóżku, a podudzia powinny znajdować się równolegle do podłoża.
3. Gdy siedzisz, twój kręgosłup powinien przypominać kształtem literę J. Unikaj zatem garbienia się, czyli sytuacji, w której kręgosłup wygląda z boku jak litera C, lub krzywienia się (kręgosłup wygląda z boku jak litera S).
4. Do tego twoje kość ogonowa powinna znajdować się za tobą, a nie pod tobą.
5. Powinieneś siedzieć w takiej pozycji, aby twoje barki pozostawały rozluźnione, skierowane w dół i były delikatnie cofnięte. Natomiast przedramiona powinny być podparte i ułożone równolegle do podłoża.
6. Twoja głowa powinna być również ustawiona równolegle do podłoża.

Jeśli pracujesz przy komputerze, pamiętaj o właściwym ustawieniu monitora. Ekran powinien znajdować się na wprost (nie z boku) naszej głowy i w odpowiedniej odległości, czyli na wyciągniecie ramienia od twarzy. Ponadto górna krawędź ekranu powinna znajdować się poniżej linii twojego wzroku. Optymalnie będzie, gdy uda ci się ustawić monitor w ten sposób, aby twój wzrok padał mniej więcej na 1/3 górnej części ekranu.

Pamiętaj również, aby nie siadać z nogą założoną na nogę. Choć ta pozycje pozornie wydaje się bardzo wygodna, to tak naprawdę, siedząc w ten sposób, uciskasz żyły i utrudniasz odpływ krwi z nóg.

Na jakim fotelu siedzieć?

Wiesz już zatem, jak powinieneś siedzieć, aby nie obciążać kręgosłupa. Problemem pozostaje, jak to osiągnąć. Oczywiście najprościej będzie dobrać do biurka odpowiedni fotel ergonomiczny. Najlepiej, aby zapewniał on odpowiednie podparcie dla kręgosłupa lędźwiowego oraz szyjnego. Powinien mieć właściwie dobrany kształty i wielkość siedziska, regulowaną wysokość i wychylenie oparcia. Jeśli jednak twój pracodawca nie jest w stanie załatwić ci fotela, który będzie dopasowany do twoich potrzeb, możesz skorzystać ze specjalnych poduszek, które podłożysz pod kręgosłup lędźwiowy. I koniecznie pamiętaj o częstych przerwach z dala od biurka oraz regularnych ćwiczeniach na wzmocnienie mięśni kręgosłupa i brzucha. Więcej o wyborze fotela biurowego dobrego dla Twojego kręgosłupa dowiesz się z tego artykułu -> klik.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *