Jak się schylać, aby chronić kręgosłup?

Czy wiesz, że twój kręgosłup jest zbudowany w taki sposób, aby móc znosić naprawdę spore obciążenia? To zaawansowany mechanizm złożony z połączonych stawami kręgów, chrząstek oraz mięśni, dzięki którym jesteś w stanie wykonywać ruchy takie jak chodzenie, bieganie, poruszanie głową, siadanie, schylanie się czy podnoszenie przedmiotów. Niestety wraz z upływem czasu wytrzymałość twojego kręgosłupa maleje. Dodatkowo proces ten przyśpieszasz samemu, jeśli niewystarczająco dbasz o kręgosłup lub nadmiernie go przeciążasz. Jedną z takich sytuacji jest tak pozornie prosta czynność, jak schylanie się. Niestety okazuje, że często robiąc to w nieprawidłowy sposób, narażasz się na bolesną kontuzję oraz przyczyniasz się do powstawania zmian zwyrodnieniowych w kręgosłupie. Zobacz zatem, jak powinieneś się schylać, aby twój kręgosłup był chroniony.

Jak się schylać?

Najlepiej – jak najrzadziej. Schylania, zwłaszcza gwałtownego, najlepiej w ogóle unikaj. Zamiast tego, gdy musisz podnieść coś z podłogi lub coś na nią odstawić, po prostu kucaj. W taki właśnie sposób radzą sobie sportowcy, którzy podnoszą duże ciężary, weź zatem z nich przykład. Zaletą tego rozwiązania jest to, że przenosisz obciążenie z twojego kręgosłupa na nogi, które są silniejsze. Zawsze, gdy musisz się schylić:

  • podejdź do przedmiotu, który chcesz podnieść i stań w lekkim rozkroku,
  • zegnij nogi w kolanach, pamiętając, aby twoje plecy pozostały proste, a głowa również była wyprostowana,
  • chwyć rękami leżący przedmiot i powolnym, płynnym ruchem prostuj kolana, lekko wypinając pośladki.

Pamiętaj, aby przez cały czas twoje plecy pozostawały wyprostowane. Pilnuj się, aby nie robić „kociego grzbietu” i nie zginać kręgosłupa w jego lędźwiowym odcinku przy prostych nogach.

Powyższa technika schylania pozwala znacznie odciążyć kręgosłup podczas podnoszenia przedmiotów. Jeśli wykonasz ją prawidłowo, to podnoszą przedmiot ważący 50 kg, obciążenie twojego kręgosłupa wyniesie około 200 kg. Jeśli jednak postanowisz podnieść taki ciężar w nieprawdziwy sposób, obciążenie twoich kręgów w odcinku lędźwiowym wzrośnie aż do ponad 700 kg, a to ogromna różnica.

Wykorzystuj powyżej opisany sposób, zawsze, gdy musisz się po coś schylić, a nie tylko wówczas, gdy podnosisz ciężkie przedmioty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *