Dźwigaj mądrze, czyli kilka słów o prawidłowej technice dźwigania

Czy wiesz, że niewłaściwa postawa przy próbie podniesienia nawet niewielkiego ciężaru może zakończyć się kontuzją: naciągnięciem mięśni pleców, a nawet wypadnięciem dysku, kiedy to jądro dysku przemieszcza się poza krążek międzykręgowy, powodując ogromny ból? Jednak zastosowanie prawidłowej techniki dźwigania pozwoli ci uniknąć tej bolesnej kontuzji. Poniżej przedstawiamy kilka zasad, które ochronią twój kręgosłup, jeśli zmuszony będziesz podnieść lżejszy czy cięższy przedmiot.

1. Sprawdź wagę przedmiotu

Na początku oceń lub po prostu sprawdź, ile waży rzecz, którą masz zamiar podnieść. Czy jesteś pewien, że to zadanie tylko dla jednej osoby? A może większy ciężar możesz rozdzielić na kilka mniejszych? Zastanów się, czy dźwiganie na pewno jest niezbędne. Może dany przedmiot da się po prostu przesunąć? Innymi słowy, dźwigania staraj się unikać, gdy tylko to możliwe oraz proś o pomoc przy większych ciężarach.

2. Właściwa technika ustawienia

Jeśli dojdziesz do wniosku, że podniesienia danego przedmiotu nie da się uniknąć, zrób to w prawidłowy sposób. Zacznij od techniki prawidłowego podejścia do przedmiotu. Na czym ona polega? Po pierwsze, podejdź do przedmiotu tak blisko, jak to możliwe. Po drugie, od razu ustaw się w kierunku, w którym będziesz przenosił przedmiot. Następnie stań w rozkroku lub z jedną nogą wysuniętą do przodu – w zależności od tego, jak łatwiej będzie ci zachować równowagę.

3. Prawidłowa technika podnoszenia

Przejdźmy teraz do konkretnych zasad podnoszenia przedmiotów, które pozwolą ci na uniknięcie kontuzji. Oto one:

  • podnosząc przedmiot, zegnij nogi w kolanach do kąta prostego – w ten sposób przenosisz obciążenie z kręgosłupa na nogi,
  • cofnij brodę i wydłuż kręgosłup,
  • napnij mięśnie brzucha i pleców, dzięki czemu ustabilizują one kręgosłup,
  • lekko pochyl się do przodu, pamiętając o zachowaniu prostych pleców,
  • chwyć przedmiot w taki sposób, aby jego ciężar był równomiernie rozłożony,
  • podnieś przedmiot, jednocześnie wstając i prostując kolana, pamiętając o zachowaniu prostych pleców,
  • podnoszony przedmiot staraj się trzymać go jak najbliżej ciała,
  • przenosząc ciężar, twoje plecy powinny być lekko odgięte do tyłu.

Bardzo ważne jest, abyś nie musiał wykonywać z przedmiotem ruchów skrętnych. Poza tym unikaj podnoszenia w pozycji skręconej czy pochylonej.

4. Pamiętaj o prawidłowym odkładaniu

Prawidłowe podniesie przedmiotu to jeszcze nie wszystko. Na stan twojego kręgosłupa wpływa również sposób, w jaki odłożysz ciężar. Po pierwsze, ustaw się w kierunku, w którym chcesz odłożyć dany przedmiot. Odkładając przedmiot, unikaj szarpania. Po prostu ugnij kolana do kąta prostego, utrzymując napięte mięśnie i wydłużoną szyję. Następnie pochyl się, zachowując proste plecy i odłóż przedmiot w docelowe miejsce.

I to wszystko. Dzięki tej technice dźwigania chronisz swój kręgosłup przed poważną kontuzją. Pamiętaj jednak, że na zdrowy kręgosłup wpływa cały twój styl życia, także staraj się regularnie wykonywać ćwiczenia, które wzmocnią mięśnie placów i brzucha.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *